Word Lid!

Betaal wat je wilt of kunt, en steun Hart voor Schijndel »

Rooi geeft gas en College doet kalm aan

woensdag 11 april 2018
Leestijd: 
2 minuten

De harmonisatie van nog maar veertig van de 140 beleidsterreinen is door het College afgerond. Dat vertelde wethouder Jan Goijaarts (CDA) gisteravond op een avond van de Rooise ondernemersvereniging BtB. De bekentenis stak ietwat schril af bij de voortvarendheid waarmee in Sint-Oedenrode wordt gewerkt aan een krachtig lokaal samenwerkingsverband.

De organisatoren hadden gehoopt op wat stichtelijke en enthousiasmerende woorden van de wethouder over hun nieuwe samenwerkingsverband, maar die liet het bij een inkijkje in de harmonisatie van beleid van de drie voormalige fusiegemeenten.

Geen bloed

Het gaat volgens Goijaarts om 140 thema’s en daarvan zijn er nog maar veertig klaar. Nog eens vijftig zitten in de pijplijn en worden, conform de wettelijke verplichting, nog dit jaar afgerond. Zo resteren er nog vijftig onderwerpen. Het College besloot er dertig te schrappen omdat die of niet heel wezenlijk zijn of heel handig onder andere harmonisaties kunnen worden geschoven. De resterende twintig worden mogelijk uitgesteld tot 2019. ‘Maar daar vloeit geen bloed uit’, aldus Goijaarts. Wij vragen het ons af, vooral gezien de wettelijke plicht om bij fusie binnen twee jaar alles op orde te hebben.

De wethouder vertelde zijn verhaal op een bijeenkomst die heel ergens anders over ging. In het raadhuis van Sint-Oedenrode had de lokale ondernemingsvereniging BtB een bijeenkomst belegd over ‘Natuurlijk! Sint-Oedenrode’. Dat is een initiatief van BtB, de lokale horeca, de VVV en de vereniging van recreatiebedrijven Recron. Samen bedachten ze een missie en een visie voor het dorp, waarbij het draait om het verbinden van wat er al bestaat en vanuit die verbinding werken aan een krachtig en onderscheidend imago van het dorp en de omliggende kernen Olland, Boskant en Nijnsel.

Aanmoediging

´Hart voor Schijndel´ is er enthousiast over dat Rooienaren zonder bemoeienis van de overheid zelf de verdere ontwikkeling van hun dorp en de marketing daarvan ter hand nemen. Mogelijk dat de initiatiefnemers aan kunnen kloppen bij wijk- en dorpsraden, zodat ook van die kant het fundament kan worden verstevigd. Het is een detail, want in grote lijnen staat ‘Natuurlijk! Sint-Oedenrode’ als een huis.

Jammer dus dat er vanuit de gemeente geen enthousiaste aanmoediging klonk. Mogelijk komt het omdat het College nogal worstelt met burgerparticipatie. Een andere mogelijkheid: de gemeente is intern aan het broeden over de marketing van de hele gemeente en een lokaal initiatief rijdt die gehoopte eensgezinde uitstraling in de wielen.

Playboy

´Hart´ liet al eerder weten dat we twijfels hebben over die gemeentelijke reclameplannen. ‘Marketing voor dertien dorpen, kan dat wel?’ vroegen we ons vorige maand al af. Meierijstad is een organisatorisch eenheid, maar Veghel heeft en houdt een andere identiteit en imago als bijvoorbeeld Sint-Oedenrode.

Die identiteiten en imago’s onder één paraplu brengen, dat is zoiets als Playboy laten fuseren met het Katholiek Nieuwsblad.