Blijf op de hoogte!

Elke zondag onze digitale nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je gratis in »

Hoe commercieel is de Boschwegse Mèrt?

dinsdag 27 november 2018
Leestijd: 
3 tot 4 minuten

Is de Boschwegse Mèrt commercieel? Die vraag doet er dankzij het nieuwe evenementenbeleid van de gemeente Meierijstad ineens toe. Binnen dat beleid is er speciale aandacht voor een ander Schijndels feestje, Paaspop.

In de reeks harmonisaties komt binnenkort het evenementenbeleid aan bod. Het voorstel van het College is al klaar en werd gisteravond gepresenteerd aan belanghebbenden in ’t Spectrum. De opkomst was wat mager, zeker gezien de ruim 400 evenementen die er jaarlijks in Meierijstad worden georganiseerd. De thuisblijvers misten een bijzonder inzichtelijke presentatie op grote vellen papier. Het beleidsstuk van ruim 40 pagina’s was daarmee hartstikke helder samengevat.

Stroomschema

Zo kregen de mensen die er wél waren een overzicht van de tientallen locaties die in de gemeente worden gereserveerd voor evenementen. Ook waren de spelregels duidelijk zichtbaar. We hoorden van wethouder Harry van Rooijen dat er op de website van de gemeente binnenkort een net zo handig stroomschema komt. Wie een evenement organiseert, volgt de vragen en keuzes en weet zo snel aan welke regels moet worden voldaan. Dat dit schema er nu nog niet is te vinden, komt omdat de besluitvorming nog moet plaatshebben. Verderop meer daarover.

Een van de nieuwigheden is dat de gemeente geen meerjarige vergunningen meer afgeeft. Daarmee komt automatisch ook een einde aan de driejarige contracten die de gemeente in Schijndel afsloot met kermisexploitanten. Andere regels gaan over aanvangs- en sluitingstijden, de hoeveelheid activiteiten per locatie, de wijze van aanvragen en geluidsnormen.

En dan zijn er nog de richtlijnen met betrekking tot duurzaamheid. We zijn blij met de aandacht hiervoor en gaan er nog eens kritisch naar kijken. Want ‘Hart voor Schijndel’ vindt van zichzelf dat ze nogal veel weet van dit onderwerp. Lees: ‘7 tips voor duurzame evenementen’. Met het verbod op ballonnen zijn we sowieso blij, want ook daar hielden we al eens een pleidooi voor: ‘IVN laat ballonnetje op over evenementen’.

Paaspop

Overigens maakt het College hier en daar uitzonderingen op het bedachte beleid. Die gelden bijvoorbeeld voor Paaspop. Ze hebben met name betrekking op het geluid en de sluitingstijd. In bijna juichende zinnen schrijft het College waarom tot dit voorgenomen besluit is gekomen. ‘Waarom sleutelen aan een succesconcept? Het gaat al jaren goed, er komen tienduizenden mensen op af, het evenement heeft enorm veel draagvlak en wordt gehouden in een dunbevolkt buitengebied. Paaspop is een evenement van nationale en zelfs internationale allure en trekt bezoekers uit het hele land en van ver daarbuiten’.

Het gaat nog even door: ‘Paaspop is daarmee een belangrijk visitekaartje voor onze gemeente. Bovendien kan het festival zich beroepen op een bijzondere historie: het festival is uitgegroeid tot een internationaal topevenement in volledige harmonie en samenspraak met de omgeving. Het is in die zin vergroeid met onze samenleving. Dit alles maakt het festival uniek en interessant uit het oogpunt van citymarketing en rechtvaardigt hiermee het toegepaste maatwerk en waarom we een uitzondering maken voor Paaspop.’ Met citymarketing hebben wij van Hart niet veel, maar verder vinden we het een prachtige tekst.

Commercieel

Saillant is het onderscheid dat wordt gemaakt tussen commerciële en niet commerciële acties. Dat onderscheid bepaalt wat organisatoren aan vergunningen moeten betalen én wat ze voor niks kunnen krijgen of lenen. De gemeentewerf staat vol materialen die naar hartenlust mogen worden gebruikt voor wie een evenement organiseert dat van maatschappelijk belang is.

Tijdens de inloopbijeenkomst bleek dat er op detailniveau misschien nog wat gesleuteld moet worden aan het nieuwe beleid. Zo wordt de Boschwegse Mèrt, die elke tweede zondag van september in Schijndel wordt gehouden, als een commercieel evenement beschouwd. Stichting Rondom De Toren verdient er immers geld mee. Dat geld wordt echter gebruikt om de verliezen van de kermis in diezelfde wijk te compenseren – en die kermis wordt wél beschouwd als niet-commercieel.

Details

We worden er niet boos over, want het zijn de details die nog gerepareerd kunnen worden door het College. Of door de volksvertegenwoordiging, want het nieuwe beleid wordt op 13 december besproken in een vergadering van de raadscommissie. Een week later heeft de besluitvorming door de gemeenteraad plaats. Beide vergaderingen worden gehouden in het bestuurscentrum in 'Rooi' en beginnen om 19.30 uur.

 

Hieronder het raadsvoorstel en het beleidsplan.